Јасмина Халиловић: Осврт на роман „Крај дана“ Александра Срдановића

Published by Давид Николић on

Роман Крај дана Александра Срдановића представља исповијест младића од 24 године који припада четничком покрету. Приповједач (каплар) нам кроз испрекидано приповиједање и честе дигресије преноси своје одрастање и младалачке дане у Шаховићима и околним селима, наглашавајући суживот са муслиманским становништвом.

Док сам читала роман, подсјетио ме је на Лелејску гору Михаила Лалића, прије свега због тога што оба јунака у шумама у околини Лима преиспитују идеологију којој припадају – иако су у питању различите идеологије, питање је исто: постоји ли права страна рата и да ли ишта може оправдати страдања која се наносе обичним људима?

Каплар вјеродостојно приказује нарав људи, начин живота и обичаје и хришћана и муслимана, те њихову вишевјековну испреплетаност (кумовске везе, пријатељства, сусједства). На веома упечатљив начин осликава се судбина Бошњака у Црној Гори. Како каже лик Даута у роману:

„Ми Бошњаци смо ти вазда некако ниђе и никад ничији. За Турке нисмо били прави Турци, а ови нас више крвниче но праве Турке.“

Оваквим изразом прави се разлика између националног и вјерског идентитета, те се указује на положај Бошњака — између историјске кривице и трајног одбацивања.


Младић у роману често цитира ајете из Кур’ана које је чуо од своје комшинице Зине. Он их приповиједа као хикају — народну причу с поуком. Он није вођен идеологијом, нити жели освету и убијање. Његов одлазак у четнике покреће младалачки инат, иако је његов стриц, који му је био узор у свему, „изабрао петокраку“.

Чак и своју немогућност да се оствари као родитељ не приписује супрузи Зорки, већ себи као гријех. Зорка, као његова супруга, представља симбол зоре – њен лик се појављује након свих његових мрачних похода и представља могућност искупљења.

Он је дубоко развио осјећај кривице: одлазак у походе доживљава као продају душе ђаволу. Чак и када је на супротној страни, помаже Есмини и њеној породици да дођу на сигурну територију након смрти њеног мужа. Пријатеље муслимане, којима није могао да помогне, дуго памти, сјећа их се и сања.


Роман тока свијести и симболике

Роман Крај дана бих сврстала у роман тока свијести. Већина наратива је интерна, у мислима приповједача, који прво суди себи, па тек онда другима.

Снови се јављају као предосјећај смрти. Неколико дана прије страдања, приповједач сања покојног брата како с њим улази у коњска кола. Често сања мртве муслимане које је његова чета побила — ти снови га исцрпљују, јер је био немоћан да их у стварности заштити.

Писмо Зорки, које пише из Бихора, носи тежину сваке ријечи. Његов однос према њој је дубоко емотиван. Крај романа има отворен завршетак: каплар улази у Фатимину кућу, коју остали каплари пале. Он ту среће Исмета, Фатиминог оца, који му показује ране. Сцена ватре и мртвих снова указује на крај – и његов лични, и једног свијета.

Наслов романа је симболичан. Крај дана није само крај једног дана, већ метафора за крај једног човјека који није могао да спријечи геноцид, а био је његов дио.


0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *